Αρχική σελίδα » Έρευνα » Μεταδιδακτορικά » Ολοκληρωμένα

Ολοκληρωμένα


Αγγελική Τριανταφυλλάκη (
Mάρτιος, 2009)

Τίτλος: Η Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Εξέλιξη του Καθηγητή Μουσικής: Εστιάζοντας στην καταλληλότητα για απασχόληση και τη δημιουργική μεταφορά γνώσεων και δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας.

Περίληψη:

Ο σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να εξετάσει κατά πόσο οι νέοι μουσικοί-απόφοιτοι τμημάτων Μουσικών Σπουδών είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για την κρίσιμη μετάβασή τους στην αγορά εργασίας. Κατά τη διάρκεια της έρευνας διαφάνηκε η ανάγκη να εξεταστούν σε μεγαλύτερο βάθος οι πανεπιστημιακές μουσικές σπουδές και συγκεκριμένα η μουσικο-παιδαγωγική προετοιμασία των μουσικών, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των αποφοίτων από τα τέσσερα τμήματα μουσικών σπουδών της χώρας μας απασχολείται ή θα απασχοληθεί κάποια στιγμή στην εκπαίδευση. Μάλιστα κατά τη διάρκεια της έρευνας συναντήσαμε φοιτητές στα τελευταία έτη των σπουδών τους να απασχολούνται ως εκπαιδευτικοί (ως ωρομίσθιοι σε σχολεία, σε ωδεία, ή παραδίδοντας ιδιαίτερα μαθήματα θεωρητικών και οργάνων), συχνά με ελάχιστη ή καθόλου μουσικο-παιδαγωγική προετοιμασία. Σε άλλες περιπτώσεις (πιο σπάνια) διορισμένοι εκπαιδευτικοί είχαν επιστρέψει στον πανεπιστημιακό χώρο προκειμένου να συμπληρώσουν τις μουσικο-παιδαγωγικές τους γνώσεις.

Ο παραπάνω προβληματισμός εξετάζεται εδώ από δύο οπτικές γωνίες, του πρωτοδιοριζόμενου καθηγητή μουσικής και του τελειόφοιτου φοιτητή (3ο έτος και άνω) που ετοιμάζεται να εισέλθει στην αγορά εργασίας. Έτσι και η παρούσα έκθεση παρουσιάζεται σε δύο διακριτά μέρη που εκπροσωπούν τα δύο αλληλένδετα στάδια της έρευνας. Επιθυμία μας ήταν η παρούσα έρευνα να προσφέρει μια αρχική εικόνα αλλά και ιδέες και προτάσεις τόσο για την αρχική μουσικο-παιδαγωγική προετοιμασία των μουσικών, όσο για τις μορφές που θα μπορούσε να πάρει ένα πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής εξέλιξης. Πιο συγκεκριμένα, μας ενδιέφερε να προσδιορίσουμε τα είδη των γνώσεων και δεξιοτήτων που (1) οι καθηγητές θεωρούσαν απαραίτητα κατά την αρχική επαφή τους με τον χώρο της εκπαίδευσης και (2) που οι φοιτητές θεωρούσαν απαραίτητα κατά την αρχική τους προετοιμασία. Καταγράφονται γενικότερα τόσο η μουσικο-παιδαγωγική προετοιμασία και οι πρώιμες διδακτικές εμπειρίες των φοιτητών, όσο οι σχολικές διδακτικές εμπειρίες πρωτοδιοριζόμενων καθηγητών.

 

Μαρία Κοτσοπούλου (Δεκέμβριος 2022)

Τίτλος: Αποπροσανατολιστικά Διλήμματα και Μετασχηματίζουσα Μάθηση στην Εποχή της Πανδημίας Covid-19: Ανιχνεύοντας τις Εμπειρίες των Μουσικών

Περίληψη:

Η παρούσα μελέτη διερευνά τις ανακλάσεις της πανδημίας covid-19 στον μετασχηματισμό των ατόμων και τον ρόλο της μουσικής τέχνης στη διαχείριση της αναπάντεχης περιόδου του αναγκαστικού εγκλεισμού. Σκοπός του πονήματος είναι η καταγραφή του βιώματος των μουσικών στην πραγματικότητα της απομόνωσης και η εξέταση του τρόπου που σημασιοδότησαν το νέο συγκείμενο. Ειδικότερα αναδεικνύονται οι δυσκολίες και τα αποπροσανατολιστικά διλήμματα που προέκυψαν και οι επιρροές της πανδημίας στη συλλογιστική και στα ενεργήματα των ατόμων. Συμπληρωματικά καίριο ερώτημα της μελέτης αποτελεί η διαπραγμάτευση της δυναμικής της μουσικής τέχνης στις προκλήσεις περιόδων κρίσιμης βίωσης. Αξιοποιώντας την ποιοτική μέθοδο και συγκεκριμένα το εργαλείο της ημιδομημένης συνέντευξης σε βάθος στρέψαμε τον ερευνητικό μας φακό στην εμπειρία δέκα μουσικών από διαφορετικούς μουσικούς επαγγελματικούς τομείς. Τα αποτελέσματα κατέδειξαν την ψυχική αναστάτωση εξαιτίας του φόβου του θανάτου και της νόσησης από τον ιό, την επαγγελματική αβεβαιότητα και ανασφάλεια που αναδύθηκε, την πρόκληση της διαχείρισης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και την ανάγκη αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου.

Όπως φάνηκε οι συνέπειες της πανδημίας οδήγησαν ως επί το πλείστον σε μικρές νοητικές αλλαγές και αναπροσαρμογές μέσα στο ήδη διαμορφωμένο κέλυφος παραδοχών και λιγότερο σε συσσωρεύσεις αρνήσεων, αμφισβητήσεων, αναθεωρήσεων και ανατροπών για καινούργιες συνειδητές επιλογές και δράσεις. Τέλος αποδείχθηκε ότι η τέχνη αποτελεί την αντίσταση του ανθρώπου στην καθήλωση των περιορισμών που θέτουν οι ειδικές συνθήκες.

 

Elissavet Perakaki (Σεπτέμβριος 2023)

 

Τίτλος: Flipping the music classroom: teaching approaches (September 2023)

Περίληψη:

Technology integration in education holds immense potential to revolutionize teaching methods and enhance the quality of instructional content. By leveraging technology, students gain access to a broader array of learning resources, resulting in a more interactive and engaging learning experience. Furthermore, technology facilitates the creation of personalized learning journeys, catering to individual needs and fostering a tailored approach to education. Consequently, the incorporation of technology has the power to reshape the learning process and empower individuals to unlock their full potential. Digital tools offer a vast range of possibilities for achieving educational objectives and catering to the unique requirements of each student. Their versatility and adaptability enable various applications that enrich the learning experience and create an inclusive and effective educational environment.

Emerging as a facet of blended learning in the early 21st century, flipped learning has gained momentum with technological advancements. Primary, secondary, and tertiary educators increasingly seek innovative approaches to captivate and engage students in their lessons. Flipped learning departs from traditional face-to-face teaching methods by shifting knowledge delivery, allowing for more collaborative activities, dynamic discussions, feedback exchanges, peer teaching, teamwork, and creativity.

The present study aims to explore the feasibility of applying the flipped or inverted classroom in the lesson according to the Greek educational framework. The innovation of this study lies in the fact that it is the first one which outlines the implementation of flipped classroom in music lessons in Greece. Due to the Covid-19 pandemic and the online classes, every pupil/student has Internet access and at least one of the following devices: laptop, P/C, tablet, or smartphone. At the same time, the most common Learning Management Systems (LMS), e-class and e-me, are used by educators and pupils/students.  Under these circumstances, some of the limitations of flipped classroom implementation are minimized.

The case study involved seven Greek music educators with varying levels of experience: three music teachers in Primary and two in Secondary Education, and two in Music Schools, a piano teacher (one-to-one tuition), and a music theory teacher (Harmony of the 18th century in Western music). Their shared goal was to introduce the flipped classroom method in a class of their choice. 

The school year 2021-2022, a year at the end of the COVID-19 pandemic, but still, with some restrictions, found music teachers and students tired of long-distance learning but eager to participate in and organize creative musical activities. Most students had access to the Internet and the appropriate technological supplies and were familiar with a Learning Management System (E-class). These conditions were considered sufficient for the flipped classroom implementation in Greek schools.  

The flipped classroom teaching approach has been proven to be highly effective. It offers multiple benefits for both teaching and learning and encourages students to engage more with music videos and tutorials. With the availability and variety of digital music applications online, students have shown a lasting interest and passion for music. In the months following the implementation of the flipped classroom approach, students actively sought out videos and materials online that aligned with their musical preferences. This enabled them to remain connected with the lesson beyond regular school hours.

Project-based learning has been shown to benefit greatly from the flipped classroom approach. Students took charge of their own learning during the pre-class period and received guidance from the teacher during in-class sessions. This approach also allowed absent students to catch up on missed work through the Learning Management System. It proved to be advantageous for students, particularly during the COVID-19 pandemic and ensuing restrictions.

Nevertheless, one of music teachers' biggest challenges is preparing digital educational material, especially the most suitable video selection and recording. At the same time, the motivation of students in the pre-class phase added one more challenge.