Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Τίτλος: Μουσική εκπαίδευση 4.0: αξιοποίηση τεχνολογιών εμβύθισης, τεχνητής νοημοσύνης, και εκπαίδευσης ST(R)E(A)M σε μαθήματα μουσικής
Περίληψη:
Οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών επαναπροσδιορίζουν συνεχώς τις μορφές που τα άτομα έρχονται σε επαφή με τη μουσική, διαμορφώνοντας νέες προοπτικές μουσικής έκφρασης, αλληλεπίδρασης και μάθησης. Τα παιδιά στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον που διευρύνει καθημερινά τις μουσικές εμπειρίες και προτιμήσεις τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι αντιλήψεις για τη μουσική πράξη να μετασχηματίζονται και να αποκτούν νέα νοήματα μέσα από τη χρήση των ψηφιακών μέσων, δημιουργώντας, παράλληλα και νέες προκλήσεις για τη μουσική παιδαγωγική. Οι ταχείες αυτές εξελίξεις καθιστούν απαραίτητη τη σχεδίαση μαθησιακών περιβαλλόντων σε ένα πλαίσιο ριζικά διαφορετικό από το συμβατικό.
Η παρούσα έρευνα επικεντρώνεται στους τρόπους με τους οποίους αναδύονται και διαμορφώνονται περιβάλλοντα μάθησης στο πλαίσιο της Μουσικής Εκπαίδευσης 4.0. Κύριος στόχος είναι η σχεδίαση, ανάπτυξη και εφαρμογή διδακτικών σεναρίων για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση που αντικατοπτρίζουν το δια-επιστημονικό πλαίσιο ST(R)E(A)M (Επιστήμη, Τεχνολογία, Ανάγνωση/Γραφή, Μηχανική, Τέχνες, Μαθηματικά). Η μελέτη, προσεγγίζει την εμπειρία μαθητών δημοτικού σχολείου Ε' και Στ' τάξης και αναλύει τη χρήση τεχνολογιών εμβύθισης (εικονική, επαυξημένη και μεικτή πραγματικότητα) και τεχνητής νοημοσύνης σε αυτά τα μαθησιακά περιβάλλοντα.
Η πρακτική εφαρμογή θα λάβει χώρα υπό τη μορφή ομίλου μουσικής στο δημοτικό σχολείο του Pierce – The American College of Greece. Ο μεθοδολογικός σχεδιασμός είναι ποιοτικός και αντλεί από την έρευνα σχεδιασμού (Design-Based Research), καθώς εστιάζει στην πρακτική εφαρμογή με έμφαση στον σχεδιασμό, στην ανάπτυξη και στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε αυθεντικά περιβάλλοντα διδασκαλίας-μάθησης. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναμένεται να αναδείξουν διευρυμένες προοπτικές σχεδίασης δράσεων Μουσικής Εκπαίδευσης 4.0, αλλά και ένταξης τεχνολογιών εμβύθισης και τεχνητής νοημοσύνης. Ταυτόχρονα, η αξιοποίηση της έρευνας σχεδιασμού ως μεθοδολογική προσέγγιση αναδύει νέες προοπτικές στην εκπαιδευτική έρευνα για τον χώρο της μουσικής παιδαγωγικής.
Τίτλος: Εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού προγράμματος με πρωτότυπα τραγούδια στην ανάπτυξη αναγνωστικών δεξιοτήτων στην προσχολική ηλικία
Περίληψη:
Ως επέκταση της εφαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος με τραγούδια που σχεδιάστηκε για την κατάκτηση του μηχανισμού ανάγνωσης στην α΄ Δημοτικού και εξετάστηκε στην διδακτορική έρευνα: «Η χρήση ποιημάτων και τραγουδιών στη διδασκαλία της ανάγνωσης στην Α΄ Δημοτικού: σχεδιασμός, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικής παρέμβασης», η μεταδιδακτορική έρευνα που εκπονείται αφορά στην εφαρμογή του εκπαιδευτικού προγράμματος με τραγούδια στην προσχολική ηλικία (Νηπιαγωγείο). Η έρευνα αφορά την διερεύνηση των επιδράσεών του προγράμματος στην ανάπτυξη φωνολογικής ενημερότητας -ως αναγκαίου προοργανωτή της κατάκτησης της αναγνωστικής δεξιότητας- και στην ανάδυση άλλων διαδράσεων που αφορούν την μουσική προπαιδεία, την πολλαπλή νοημοσύνη και ψυχο-κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών του νηπιαγωγείου. Παράλληλα, αναπτύσσεται το εκπαιδευτικό υλικό σε ηχητική, έντυπη και ψηφιακή μορφή και προσαρμόζεται για την χρήση του από εκπαιδευτικούς γενικής και μουσικής αγωγής στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.